Sömntips

Varm Oboy! Har tänkt på det sen förra veckan, man blir så varm och gosig. Det hjälper mig att somna iallfall. blir lite trött i ögonen efter det och så. Så ett litet tips från mig till er som har svårt att sova.
- Varm choklad i sängen.
- Ät en banan innan du ska sova.
- Kolla ALDRIG på klockan.
- Sov inte middag. (Vissa går det ju ändå, fuskigt. Älskar att sova middag)
Typ det jag gör för det mesta i sådana fall. Det där med bananen gjorde jag en eller två nätter, jag tyckte inte det hjälpte tyvärr. Men för andra gör det säkert det.

Läste på www.vaknapigg.nu och läste om när man ska uppsöka en läkare. Ojdå, kanske dags att göra det ändå? När sömnen blir för lite, så kan det leda till dåligt humör, agressivitet, depression, koncentrationsvårigheter,  sämre minne, oförmåga att hålla flera saker igång samtidigt osv.
Dålig humör- Ja
Agressivitet- Nja (kanske därför PMSen har blivit värre?)
Deprission- Nej
Koncentrationsvårigheter- Ja
Sämre minne- Vet inte?
Oförmåga att..- Ja

Gott folk, om man led av något utav det ovanstående så ska man kontakta en läkare och prata om sina sömn svårigheter. Jag har haft svårt med att sova sen april 08. I morgon innan skolan blir det att ringa mamma så hon får boka en tid. That's it! Blev lite nervös nu..

Finns även olika sömnproblemsgrupper:

Svårt att somna, men sover sedan gott.

Sover oroligt och vaknar ofta. (Händer ibland, drömmer mardrömmar och vaknar upp gråtandes)

Vaknar för tidigt och har svårt att somna om.

Snarkning.

Gjorde även ett test om hur mina sömnproblem låg till i "listan". Gränsvärdet är 5, jag fick 13. Alltså man skulle ha så lite som möjligt. På samma sida som förut, så kan du göra testet också.
Nej nu blev jag uppstressad över detta, så nu kommer jag inte kunna sova ändå.
En varm kopp choklad till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0